Logo- og filformater kan være forvirrende. Derfor har vi udarbejdet et hjælpende overblik til dig. Guiden er et indblik i de forskellige farverum CMYK, PANTONE og RGB. Desuden introduceres du til forskellige filformater, og hvad de bruges til.
Guiden skal ses som et værktøj der giver et hurtigt, men præcist indblik i, hvilke aspekter der er vigtige for, at dit logo kommer til at se rigtigt ud, når det bliver sat på f.eks. t-shirts eller navneskilte. Vi får nemlig ofte spørgsmål til filformater, når der placeres en ordre hos os. For at få den fulde forståelse kræves en mere dybdegående forklaring. Det rækker ud over formålet med denne guide.
Gennemgang af CMYK- og Patonefarver, samt kort forklaring af RGB farver.
CMYK er en forkortelse for de fire farver dette farverum består af – Cyan, Magenta, Yellow og Key–colour (sort). Helt simpelt altså blå, rød, gul og sort.
De fire farver er primærfarverne i dette farverum. Det betyder at alle farver i CMYK-farverummet er et resultat af en blanding af de fire farver. CMYK-skalaen angives med procentuel mætning af farverne, f.eks. vil klar rød (ligesom en postkasse rød) bestå af Cyan = 0 %, Magenta = 100 %, Gul = 100 % og Sort = 0 %.
I det at alle farver i dette farverum består af en blanding af disse fire farver, har blandingen en stor betydning for hvordan farven kommer til at se ud når den trykkes. Det er derfor også vigtigt at tjekke om produktet, der skal trykkes, har mulighed for at blive trykt med CMYK.
Pantone Matching System (PMS), i daglig tale Pantone, er et farvesystem der i 2018 indeholdte ikke færre end 1867 specialfarver. Nogle af disse farver kan opnås ved en blanding af CMYK farver, men hovedsagligt er det unikke farver.
Pantone farverne spænder fra ”almindelige” farver til farver som f.eks. neon- og metalfarver. Som resultat af at farverne i dette farvesystem er specialfarver, er hver farve i systemet identificeret med et nummer. For at gøre det endnu nemmere at finde den pågældende farve, så er farvesystemet yderligere opdelt i kategorier, f.eks. Solid Coated eller Solid Uncoated eller Pantone Metallics. Hvilken der bruges er alt efter hvilke medie der skal trykkes på.
Én af måderne at gennemgå Pantone-farver er ved at benytte en Pantone-vifte – denne indeholder alle farver indenfor den pågældende kategori. Viften gør det muligt at bladre mellem farverne og holde farven over et materiale for at sammenligne farver med hinanden.
Solid Coated er den kategori der bruges til blanke overflader. Hvis der skal trykkes på en skriveblok eller andet ubestrøget papir, benyttes farverne fra Solid Uncoated. Disse to kategorier er desuden dem vi primært bruger i forbindelse med tryk af logo.
RGB farver er det farvesystem der bruges på computer- og tvskærme. Det er et farvesystem der adskiller sig fra de to andre og som ikke benyttes til tryk. RGB dækker over de tre farver Rød, Gul og Blå.
Dette farvesystem benyttes kun i forbindelse med hjemmesider. Du kan derfor ikke stole på farverne på din skærm, da farvegengivelsen kan varierer fra skærm til skærm, samt fra skærm til printer.
RGB farverummet er i øvrigt meget større end CMYK farverummet, og kan derfor gengive alle tænkelige nuancer.
Forskellen på vektor- og rastergrafik
Rastergrafik er det som mange kender som .jpg og .png.
Rastergrafik betegnes også som bitmap eller pixel grafik.
Billeder og logoer i disse formater kan ikke skaleres uden tab af kvalitet, f.eks. når et billede bliver pixeleret. Grunden til dette er at rastergrafik er et grundlæggende gitter af en masse små firkanter – billedet er derfor opbygget af en masse kvadrater der med hver sin farve er med til at skabe billedet.
Helt kort fortalt er det linjer!
Grafiske elementer med vektorgrafik er kendetegnet ved at elementet kan skaleres uden at kvaliteten påvirkes. Derfor bliver logoer og andre symboler, for det meste, udarbejdet som en vektorgrafik. Det gør at logoet kan bruges i mange sammenhænge, f.eks. hvis samme logo skal bruges på forskellige produkter og i forskellige størrelser – uden tab i kvaliteten. En anden fordel er at et logo i vektorgrafik kan placeres ovenpå farvede baggrunde eller ovenpå et billede.
Det samme er gældende for skrifttyper, f.eks. hvis din virksomhed har en bestemt font til navnet eller budskabet. Det kan være at trykkeren ikke har denne skrifttype, så ved at markere skrifttype eller konvertere til en skitse, bliver teksten til et grafisk element - ligesom et billede. Det sikrer at skrifttypen ikke ændrer sig.
Hvad gør jeg så hvis jeg kun har logoet som en .jpg eller .png?
Desværre kan man ikke nøjes med at ændre filnavnet fra .jpg til .eps. Hvis du ikke selv har adgang til grafisk hjælp, kan vores grafiker hjælpe med at rentegne dig et logo. Kontakt os og hør nærmere omkring priser.