Hvor mange skriveredskaber med logo har du lige nu på skrivebordet? Hvis du er som de fleste har du formentlig en eller flere kuglepenne, blyanter og måske en tusch med logo. Ifølge ASI (Advertising Specialty Institute) er skriveredskaber med logo nemlig den reklameartikel de fleste beholder – og det til trods for, at vi i dag lever i en digital verden, hvor mange bruger tablets og bærbare computere til at tage noter på.
Kuglepennen er stadig et vigtig arbejdsredskab for mange og ved tilføjelse af dit logo, bliver kuglepennen pludselig noget særligt. Med et logo eller et budskab bliver kuglepennen en del af virksomhedens kommunikation udadtil og supplerer nu kommunikationen via online kanaler, offline annoncer, hjemmesiden m.m. Forskellen er blot at med en kuglepen får kunderne, eller kommende kunder, dit brand og budskab direkte i hånden; endnu tættere end online reklamer.
Når man ser nærmere på ASI’s rapporter, beholder man reklameartikler gennemsnitligt i 8 måneder. For skriveredskaber er det gennemsnitligt 6 måneder, hvilket er en lang periode hvor modtageren, måske på daglig basis, ser dit logo eller budskab. Det gør også kuglepenne med logo til en af de reklameartikler med laveste cost-per-impression (pris pr. indtryk). Desuden viser undersøgelserne også, at folk er mere tilbøjelige til at videregive reklameartikler, når de ikke længere selv bruger dem. Ved videregivelse når du ud til endnu flere og det er dermed en mulighed for dig, til at få budgetpengene til at række længere.
Anvendelig er nøgleordet og en af grundene til at en reklamekuglepen bliver beholdt i ca. 6 måneder. Det betyder også at når der skal vælges model, så bør kvaliteten overvejes en ekstra gang – kuglepennen supplerer dine øvrige kommunikationskanaler, og så er den også med til at påvirke det indtryk, som modtageren har af dit brand. Overvej derfor om kvaliteten på kuglepennen afspejler dit brand og derved, måden hvorpå din virksomhed bliver anset og husket - det dur derfor ikke, at der vælges en billig kvalitet, hvis virksomheden ønsker at brandet bliver associeret med luksus og eksklusivitet.
En kuglepen er ikke bare en kuglepen; der findes mange forskellige udgaver, funktioner og former. F.eks. kan en kuglepen være fremstillet af genanvendelig plast, der kan være lys i eller kuglepennen kan være med gummigreb. Kuglepenne opdeles ydermere i twist- eller drejepenne og i klik- eller trykknap penne.
Hvordan kuglepennen er udformet påvirker bl.a. hvor behagelig den er at skrive med. Du kan derfor med fordel vælge en udformning, du selv finder behagelig. Overvej samtidigt hvor meget du egentlig selv skriver, for jo mere du skriver, desto vigtigere er det, at kuglepennen ligger behageligt i hånden. Her har længde og vægt også en betydning – forestil dig en kuglepen med en tung top; den ligger ikke særlig behageligt i hånden.
Som nævnt er en logokuglepen med til at præge indtrykket af din virksomhed. Valget af materiale er derfor også vigtigt. Ønsker du f.eks. at virksomheden bliver forbundet med at være bæredygtig, så kan du gøre noget ekstra ud af at vælge en kuglepen i genanvendeligt plast. Vil du derimod gerne have at virksomheden bliver forbundet med noget sjovt eller anderledes, så kan en kuglepen med lys eller i træ måske være den rette løsning. Mulighederne er også her mange og det hele drejer sig om hvordan din virksomhed vil opfattes.
Når udformning og materiale er på plads, så er det farven, både på selve kuglepennen og på blækket. Du vil aldrig gå galt i byen med en klassisk farve som sort og hvid kuglepen, en kuglepen i hvid er måske umiddelbar lidt kedelig, til gengæld vil den fremhæve dit logo. En kuglepen i en kraftig farve, som f.eks. orange eller gul, vil skille sig ud på skrivebordet. Vælg evt. en farve der passer til corporate identity og øg genkendeligheden.
Farven på blækket er måske ikke det vigtigste valg, men det kan for nogle have en stor betydning. Det kan også være en måde hvorpå kuglepennen adskiller sig fra de øvrige på skrivebordet, f.eks. hvis den nu skriver med rødt blæk i stedet for sort.
Som et ekstra punkt til overvejelserne er skrivelængden og stregbredde. Skrivelængden er et tal for hvor meter kuglepennen kan skrive inden den løber tør. Tænk på hvor meget du selv skriver – skriver du 1 meter eller 5.000 meter? En lidt dyrere kuglepen, som har en lang skrivelængde, kan nemlig ende med at blive billigere, fordi modtageren beholder kuglepennen længere. Skrivebredden er et tal for hvor tynd eller tyk stregen er. En stor skrivebredde kan gøre det svært at skrive lange tekster, hvor den derimod er god til korte tekster eller overskrifter.